Welkom




WELKOM op dit weblog.
Mijn naam is Joke en één van mijn hobbies is het maken van Barbiekleertjes.
Ook maak ik kleding voor Ken, Skipper en Kelly.
Ik doe dat al jaren en nog steeds met veel plezier. De kleertjes verkoop ik via mijn Etsywinkeltje (link in de zijbalk rechts).
Dit weblog is dus NIET de verkoopsite, maar slechts een kijkje achter de schermen ervan. Ik vind het leuk om te schrijven over deze hobby en te laten zien waar ik mee bezig ben. Ook geeft het lezers van dit blog de mogelijkheid om te reageren en vragen te stellen over de kleertjes die ik maak.
Ik hoop dat je het hier leuk vindt en misschien haal je er wel de inspiratie uit om zelf ook aan de slag te gaan.
Joke.

woensdag 9 mei 2012

Jasje van Daniel Bingham patroon

Al een hele poos wilde ik graag dit patroontje eens uitproberen en vorige week kwam het er dan eindelijk van. Stofje gezocht, patroontje gekopieerd en aan het werk.



En dat was nog een hele klus! Op de eerste foto is al het nodige werk verzet in de vorm van patroondeeltjes knippen, coupenaden maken en voor en achterpanden aan elkaar zetten. Nadat het beleg er tegenaan gezet was eerst maar even passen of het wat worden kan....  Valt vooralsnog niet tegen, dus dapper verder met het inzetten van de mouwen. Ik ben altijd weer blij als die er een beetje netjes inzitten. En deze helemaal: een vrij nauwe inzet, met een mouwkop die nog ingerimpeld moest worden ook.
Nadat beide mouwen erin zaten en ik e.e.a. met spelden aan elkaar had gezet om in één stuk de mouw-, zij- en belegnaden te sluiten zag het er meer uit als een stukje hogere wiskunde dan als een jasje voor de Barbiepop ;-)) ; maar zoals je op de rechter foto hieronder ziet, begon het steeds meer op een jasje te lijken.

                                       












Daarmee was ik er nog niet :-((
Het originele patroon heeft namelijk ook een voering. Helemaal. Ook in de mouwen.... Dat heb ik dus (dit keer) niet gedaan, omdat ik op het punt waarop ik de voering aan de mouw moest vastmaken nog niet zeker wist of de mouwlengte goed was. De mouwen heb ik inderdaad wat moeten verlengen, dus ik ben blij met deze beslissing. 'Alleen maar' een voering van voor- en achterpand is al gepruts genoeg:














Maar als het jasje dan eenmaal klaar is, dan hèb je ook wat (sprak zij trots...):


Zelf vind ik het een mooi jasje geworden en hoewel het patroon is ontworpen voor de Barbie met de originele maten past het ook mooi bij de nieuwere Barbies. Wat de voering betreft: je ziet er verder helemaal niets van als Barbie eenmaal haar jasje aanheeft, dus ik denk dat ik bij de jasjes die ik nog ga maken van ditzelfde patroon de voering verder achterwege ga laten.

Dit "prototype" blijft voorlopig even van mezelf, maar ik ga snel aan de slag met het maken van een volgend jasje, dat waarschijnlijk sneller in elkaar zit nu ik het patroon een keer gebruikt heb.

5 opmerkingen:

  1. Wauw, chique hoor! Je mag er best trots op zijn! Daniel Bingham patronen zijn echt haute couture.
    Het kost altijd veel tijd om iets nieuws uit te proberen. Eigenlijk direct nog een paar maken, dan heb je het patroon goed onder de knie.
    Mag ik het over een paar weken eens komen bewonderen?
    Groetjes, Alyt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Alyt, leuk! Uiteraard ben je van harte welkom; we spreken snel wat af! Groet, Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ONGELOOFLIJK KNAP!!! In hoofdletters!
    Enne dat afspraakje klinkt gezellig....haha

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi gemaakt en ontzettend leuk,ga je zeker volgen ,en leuk dat je langs kwam Gr. Marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kom via Crealyt op je blog terecht.
    Wat een prachtige kleertjes.

    Groetjes, Gonny

    BeantwoordenVerwijderen